فروش ویژه تشک تخت به صورت نقد و اقساط با چک بدون بهره

کالای خواب مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

نویسنده: مدیریت سایت
کالای خواب مناسب

اهمیت خوابیدن بر کسی پوشیده نیست. همانطور که بدن شما نیاز به اکسیژن، آب و غذا و... دارد به همان اندازه به خواب نیاز دارد و نه هر خوابی بلکه خوابی راحت و عمیق و بدون استرس. یکی از مهم‌ترین عوامل داشتن چنین خوابی داشتن کالای خواب مناسب است. حالا باید بدانیم که کالای خواب چیست و کالای خواب مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

 

کالای خواب مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

به طور کلی به تمام وسایل و اکسسوری‌هایی که شما برای خواب نیاز دارید را کالای خواب می‌گویند. بعضی از این کالاهای خواب مانند پتو و لحاف وظیفه ارائه گرما، بعضی مثل تشک و بالش راحتی قرارگیری سر و کمر را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید هنگام خرید تشک و بالش به نکات زیادی توجه کنید: آیا تشک ارزان می‌خواهید یا تشک با کیفیت با قیمت بیشتر یا اگر مشکلات مربوط به کمر و ستون فقرات دارید تشک طبی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اما اجزای کالای خواب با کیفیت کدامند؟ در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

اجزای مختلف کالای خواب

قبل از بررسی هر کدام از کالاهای خواب باید به ویژگی های مهم کالاهای خواب استاندارد بپردازیم. به عنوان مثال بهترین جنس کالای خواب می‌توان به پنبه، ابریشم، کتان و یا پارچه های ترکیبی اشاره کرد. میزان جذب رطوبت، رعایت استاندارد جهانی و تنوع در طرح و رنگ از دیگر ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه کنید.

تشک

هنگام خرید تشک اولین و مهم‌ترین ویژگی که باید به آن توجه کنید این است که وقتی روی آن دراز می‌کشید، ستون فقرات شما باید در یک راستا قرا بگیرد. وضعیت خوابیدن شما (رو به پشت یا به پهلو یا ... خوابیدن)، نوع بدن (سبک یا سنگین وزن بودن شما) و ترجیحات شخصی شما برای احساس شما (گرمایی و سرمایی بودن شما) و جنس (لاتکس، مموری فوم و...)، همگی در تعیین اینکه کدام تشک برای نیازهای شما مناسب تر است، نقش دارند. همچنین می‌بایست هزینه (تشک ارزان یا گران)، راحتی (تشک خوب)، دوام و هر گونه مشکل خواب را در نظر بگیرید؛ مثلاً اینکه آیا شما دوست دارید هنگام خواب همه جا گرم باشد، کمردرد (نیاز به تشک طبی دارید یا نه) دارید یا توسط شریک خواب خود از خواب بیدار می‌شوید که باید تشک تخت که انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید.

بنابراین به طور کلی باید به جنس (یک لایه نازک از ابریشم، کتان یا پلی استر و داخل تشک از فوم، پنبه یا پرزهای صنعتی تشکیل شده باشد.)، فضا (بر اساس قد، وزن و سن تعیین می‌شود)، دوام و راحتی (نه خیلی سفت باشد و نه خیلی نرم) تشک توجه داشته باشید.

  • ابعاد یک تشک استاندارد یک نفره 90 در 200 و دونفره 160 در 200 است. ابعاد تشک به خصوص برای نوجوانان که در حال رشد قدی هستند بسیار اهمیت دارد.
  • نرمی تشک نیز به ویژه هنگام انتخاب تشک برای کودک علی الخصوص که کودک خشکی بدن داشته باشد قابل توجه است که تشک‌های فنری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • ارتفاع، سایز مناسب فرد و ضد حساسیت بودن تشک از دیگر ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه کنید.

 

بالش

انتخاب بالش نیز به اندازه تشک اهمیت دارد. چرا که با سلامت سر، گردن رابطه مستقیم دارد. ویژگی‌های یک بالش خوب که باید به آن توجه کنید شکل (پوشش دادن گودی گردن، کتف و شانه)، محتوا (داشتن قابلیت انعطاف که در پنبه و پر می‌توان این ویژگی را دید) و ارتفاع (ایده‌آل ترین آن بین 10 الی 15 سانتی‌متر) است.

اگر قصد استفاده از بالش طبی دارید با 2 نوع فومی و بادی مواجهه می‌شوید. نوع فومی آن توسط متخصصین بیشتر توصیه می‌شود و نوع بادی آن بیشتر برای سفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت این توصیه هم به این خاطر است که بالش‌های طبی فومی هوشمند هستند به این صورت که گودی گردن شما را پر می‌کند و به محض پا شدن به حالت قبل برمی‌گردد. شکل بالش‌های طبی معمولا در سایز 70 در 50 است، رویه آن پنبه‌ای و وزنی بین 800 الی 1500 گرم دارند. همچنین میزان شکل‌پذیری و جذب کردن باکتری را هنگام خرید از فروشنده بپرسید.

تخت

مانند دو کالای قبلی برای داشتن خوابی با کیفیت باید تخت با ویژگی‌های استاندارد خریداری کنید. با توجه به اینکه تنوع بسیاری زیادی در زمینه تخت وجود دارد باید نسبت به تخت خواب مناسب آگاهی بیشتری کسب کنید. اولین ویژگی که باید به آن با در نظر گرفتن سن و قد خود توجه کنید ارتفاع تخت است. ارتفاع مناسب باعث تهویه هوا در زیر تخت و در نتیجه  به جلوگیری از میکروب‌ها می‌انجامد. همچنین اگر ارتفاع مناسب داشته باشد به راحتی قابل تمیز شدن است. نکته دیگر این که اگر ارتفاع زیاد باشد در صورت افتادن از تخت ممکن است آسیب ببینید و دچار مسدومیت شوید. اگر عرض تخت کم باشد برای افراد قد بلند به خصوص برای زانوها ناراحت کننده خواهد بود.

سهولت در جابه‌جایی و استحکام پایه‌ها دو ویژگی بعدی است که باید به آن توجه داشته باشید. ابعاد تخت نیز با توجه به ابعاد اتاق، یک نفره یا دونفره بودن، تشک و روتختی مورد استفاده تعیین می‌شود. ابعاد تخت‌های یک نفره معمولاً 90 در 200 سانتی‌متر هستند و دونفره 160 در 200 سانتی‌متر هستند.

مورد بعدی و شاید مهم‌ترین موردی که باید در انتخاب تخت به آن توجه کنید جنس تخت است. جنس‌های تخت تنوع بالایی دارند مانند چوبی، فلزی، ام‌دی‌اف و یا ترکیبی. اگر به دنبال زیبایی هستید تخت‌های چوبی و ام‌ادی‌اف پیشنهاد می‌شوند. همچنین اگر به دنبال تختی ارزان قیمت هستید می‌توانید جنس فلزی آن را انتخاب کنید اما به این نکته توجه داشته باشید که برشکاری و جوشکاری آن مناسب باشد تا لبه‌های تیز مخصوصاً برای کودکان خطرآفرین نباشد. قیمت و رنگ هم با توجه به سلیقه و بودجه شما تعیین می‌شود.

پس به طور کلی ویژگی یک تخت مناسب شامل ارتفاع، ابعاد، جنس و قیمت مناسب و رنگ دلخواه شما می‌شود.

 

روتختی و روبالشی

روتختی که بیشتر جنبه تزیینی دارد و در جنس‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شود که گاهی افراد از آن به عنوان پتو استفاده می‌کنند. ملحفه و روبالشی نیز به عنوان پوششی برای پاکیزه نگه داشتن بالش استفاده می‌شوند تا شما مجبور نباشید زود به زود برای شستشوی محتوای بالش خود اقدام کنید. روبالشی‌ها هم در رنگ‌ها و جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت باشید این است که باید جنسی برای روبالشی و روتختی خود انتخاب کنید که حساسیت‌زا نباشد و میزان سردی یا گرمی آن را با توجه به دمای همیشگی بدنتان بسته به این که گرمایی هستید یا سرمایی انتخاب کنید.

 

پتو

یکی از مهمترین عوامل داشتن خواب مناسب توجه به دما و کنترل آن است. کارشناسان خواب توصیه می‌کنند بدن را نه خیلی سرد و نه خیلی گرم کنید. پتوها به خصوص در فصول سرد که دمای اتاق پایین است می‌تواند برای متعادل کردن دمای بدن شما بسیار کاربردی باشند.

اندازه پتو، جنس و نوع بافت آن نیز مواردی بعدی است که باید به آن توجه کنید. اندازه یک پتوی خوب کمی بزرگتر از تشک است پس قبل از خرید ابعاد تشک خود را اندازه‌گیری کنید.

انتخاب جنس و نوع پارچه بکارگرفته در پتو نیز امری دشوار است که باید با توجه نیازهای منحصربفرد شما انتخاب شود. پتوهای نخی، پشمی، کرکی و یا الیاف مصنوعی وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. پتوهای نخی قابلیت تنفس بالایی دارند، وزن مناسبی دارند، قابل شستشو هستند و حساسیت کمتری تولید می‌کنند. پتوهای پشمی که هم نوع سبک دارند و هم سنگین که نوع سبک آن می‌تواند انتخاب بهتری باشند چرا که خاصیت جذب رطوبت دارند و مانع عرق بدن می‌شود و برای تمام فصول مناسب هستند. پتوهای کرکی نیز بسیار سبک و نازک هستند اما بسیار گرم هستند زیرا جذب رطوبت بالایی ندارند. پتوها با الیاف مصنوعی الکتریسیته ساکن تولید نمی‌کنند و با دوام هستند و قیمت کمتری دارند. با این حال بهتر است از پتویی با الیاف طبیعی استفاده کنید.

نکته آخر در رابطه با پتوها نوع بافت آن‌ها می‌باشد. بافت پتوها شامل بافت حرارتی، کشبافت و دوخته‌شده می‌باشد. بافت حرارتی این امکان را برای پتو ایجاد می‌کند که جریان هوا از آن عبور کند مانند پتوهای نخی. یک پتوی کشبافت خوب گرم، راحت و سنگین است که معمولاٌ پشمی یا دارای الیاف مصنوعی هستند. دوخته شده نیز برای این که لایه داخلی درون پارچه روکش آن نلغزد و جمع نشود دور دوز می‌شود.

 

نتیجه گیری

مهم نیست قصد خرید کدام یک از اجزای کالای خواب را دارید یا اصلاً قصد ست کامل را دارید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آگاهی شما نسبت به ویژگی‌های کالای خواب مناسب است. هر چه اطلاعات شما نسبت به این ویژگی‌ها بیشتر باشد کما اینکه به همین علت است در حال مطالعه این صفحه هستید، خرید بهتری نصیبتان می‌شود.

نکته بعدی اینکه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب شما مسئله سلامتی بدن شما به خصوص گردن و کمر شماست که باید موضوع سلامتی بدن را در اولویت قرار دهید.

اولویت بعدی می‌تواند نوع دکوراسیون خانه شما باشد. کالای خواب با توجه به تنوع بالایی که دارد باید با اتاق و منزل شما هماهنگ باشد. درست است تنوع بالا انتخاب را برای سخت می‌کند اما پاسخگوی تمامی سلیقه‌ها نیز می‌باشد.

تماس با کارشناس فروش